כתיבה בקלי קלות / מאת: ד"ר אפי הרנוי

הכתיבה, אחת המיומנויות הבסיסיות שהילדים לומדים בבית הספר, אינה פשוטה כלל ועיקר. היא דורשת מוכנות של המערכות הסנסורית, המוטורית, הפרופריוספטית והמילולית וכן תיאום רב ביניהן. מיומנות הכתיבה מחייבת הפרדת התנועה בכף היד וויסות הכוח שיאפשרו למוטוריקה העדינה להתפתח עד לכדי אחיזה בשלה בכלי הכתיבה, שממנה מתפתחת היכולת לכתוב ברציפות (1-3).
 
בכף היד 19 שרירים, 19 עצמות ו-17 מפרקים, ואלו מאפשרים להניע את כף היד ולשלוט בעוצמת פעולתה. השגת בשלות אופטימלית בכף היד דורשת פיתוח קואורדינציה ואיזון בין השרירים השונים שבה, המהווים בסיס לאחיזה נכונה ולכתיבה חופשית, דינמית ורציפה לאורך זמן וכמובן – נטולת כאבים (2, 4-6).
 
כותבים וכואבים
ילדים בגילי הגן ובית הספר היסודי נזקקים לעיתים לטיפול בשל קשיי אחיזה בכף היד. הם מדווחים על כאבים בפלג הגוף העליון ובגפיים העליונות כגון כף היד, הזרוע, הכתף, הצוואר ועוד, כאבים הגורמים להם לעיתים להימנע מתרגול המיומנויות המפתחות את המוטוריקה העדינה בכף היד כמו כתיבה וציור (4, 6).
 
בדרך כלל התשתית הפיזית הלקויה היא הגורמת לכאבים, והיא עשויה לנבוע מחולשה בכתפיים, בגב, בצוואר וכן מגמישות יתר במפרק המרפק, הכתף או שורש כף היד (2, 4). גמישות היתר עלולה לפגוע ביציבות האחיזה, וכדי להתגבר על מכשול זה הילד מפעיל כוח רב מדי המוביל לעייפות ולכאבים. ראוי לציין כי ויסות הכוח עלול להיות לקוי גם מבלי שתהיה גמישות יתר, וזאת עקב ליקוי מוטורי כגון בעיה בהפרדת התנועה בין האצבעות או בין כף היד לזרוע, משמע אי בשלות תנועתית (1, 4 – 7).
 
פיתוח המוטוריקה העדינה בכף היד
בשלב הראשון יש לאבחן את תפקוד כף היד ולאתר את השרירים הבעייתיים (בדרך כלל על ידי המרפא בעיסוק).
בשלב השני תותאם תוכנית טיפול אישית לכל ילד. חשוב מאוד, כבר בתחילת הטיפול, לשתף את כל הגורמים הרלוונטיים – הורים, מורים, גננות ועוד, כדי שיתמכו בילד ויעודדו אותו להמשיך לשתף פעולה. לרוב, בהנחה שהכול מתנהל כשורה, ניתן לראות שיפור משמעותי בתפקוד כף היד בתוך פרק זמן קצר. להלן כמה פעילויות מומלצות, המשמשות לתרגול כף היד ולהכנתה למיומנות הכתיבה:
 
1. השחלת חרוזים:
הילד מחזיק חוט ביד אחת (באחיזת 'פינצטה' באצבע ובאגודל בלבד) ומנסה להשחילו לתוך חרוז המוחזק בידו השניה. רצוי להציב לילד מטרה כגון הכנת שרשרת מהחרוזים.
2. משחק בפלסטלינה או בתראפלסט (חומר צבעוני ואלסטי בדרגות קושי שונות, המשמש לצורכי משחק והתפתחות והנמכר בחנויות למוצרים אורתופדיים). ניתן ללוש את החומר, למשוך אותו, לגלגל, לסובב וכד'.
3. משחק באטבי כביסה:
אוחזים את האטבים באחיזת 'פינצטה', ומהדקים אותם על חבל או על לוח שעליו ציור צבעוני, תוך התאמת צבע האטב לצבע בציור.
4. האצבע ככלי כתיבה:
ציור באצבעות ובכפות הידיים בכיוונים שונים, בצורות שונות ועל גבי משטחים שונים כגון נייר, קרטון, פלסטיק, ניילון וכו'.
5. קצף גילוח:
מורחים קצף גילוח על משטח חלק ומבצעים תרגילים שונים בתוך הקצף בעזרת האצבעות כגון תיפוף בעוצמות שונות ובאצבעות שונות (יחד או לחוד), ציור בקצף, מריחה בצורות ובכיוונים שונים.
6. הכנת בצק:
לשים ומרדדים בצק בכפות הידיים, משנים את צורתו, לוחצים עליו בכף היד או באצבעות, יוצרים תבניות בצורות שונות ועוד.
7. בנייה בקוביות:
משחקים בקוביות בגדלים שונים. ניתן לסדר אותן זו ליד זו או זו על גבי זו.
8. דוק:
מנסים להזיז דוק אחד בלבד מתוך ערמה מבלי להזיז את היתר.
9. גזירה:
גזירה חופשית של חומרים שונים או על פי צורה נתונה. זו פעולה המפתחת את שרירי כף היד ומחדדת את ההבדלים בין עוצמות הכוח המופעל על חומרים שונים.
10. תרגילי עפרון:
חריטה בעפרון על חומרים שונים כמו פלסטלינה ובצק, תוך שינוי עוצמת הלחיצה.
11. משחקים נוספים:
פאזלים, התאמת צורות, חמש אבנים, ציור במכחול, שימוש בכלי מטבח לפעולות שונות כמו לישה (במערוך), תיפוף (בכפית) וכו'.
12. למולל נייר קרפ ל"כדורים" קטנים ולהכניסם לבקבוק
13. הדבקת דבקיות.
 
רשימת מקורות:
דוד, ח. (1989). נוירופסיכולוגיה. הוצאת אוניברסיטת ת"א. ת"א.
זהר, ע., שפירא, י. (1998). הגוף ותפקודו: אנטומיה, פיסיולוגיה ותזונה. הוצאת עם עובד. תל אביב.
טלמור, מ. (2003). הוראה מתקנת: הלכה למעשה. הוצאה לאור מכללת תלפיות. ת"א.
 ליפשיץ, א. אלעד, ש. קוולר, ש. (1999). על ילדים חושים ותנועה. הוצאת
"מעלות". י-ם.
מודלינגר, א. (1981). קשיי כתיבה. הוצאת "ספריית הפועלים".
נאבל-הלר, נ. רביב, ש. לידור, ר. לויאן, ז. (1999). פעילות תנועתית מכוונת
המכוונת להתפתחות מוטורית. הוצאה לאור "רכס – פרוייקטים חינוכיים"
ומכון וינגייט. ישראל.
ענבר, ע., רביד, ש. (2005). אוריינות בכיתה א': מדריך למורה. הוצאה לאור מעלות – הוצאת ספרים בע"מ. י-ם.
קושניר, ח. (1996). נעים לכתוב. הוצאה לאור אח"י. י-ם.
רצון, מ. (1995). התפתחות מוטורית תחושתית ותהליכי למידה. הוצאת "סמינר
הקיבוצים". ת"א.
שינפלד, י., שפירא, י., בר-חמא, ע. (1977). פעילות גופנית ובריאות. הוצאה לאור אקדמון. י-ם.
 Carrel, A. (1982). Man the unknown, in: Developmental hand dysfunction theory, assessment, treatment. Erhardt, P. R. Ramsco pub. Maryland.
 
 

דף הבית | הגננת סקול - הרציונאל | 10 סיבות - למה הגננת סקול | סגל המרצים צוות  ההדרכה | שיווק הגן בעידן האינטרנט | סל השירותים | ליווי אישי ושיווקי | חוויה מוסיקלית | מן התקשורת | השכרת כיתת לימוד | ליווי אישי | דף תודה | t | הקמה, ניהול ושיווק גן ילדים - באזור תל אביב | באזור המרכז - הקמה,ניהול ושיווק גן ילדים 11 | באזור המרכז - הקמה,ניהול ושיווק גן ילדים | קורס הכרת המחשב והאינטרנט | פדגוגיה לגיל הרך באזור תל-אביב | פדגוגיה לגיל הרך 3 | קורס העשרה מוסיקלית לגיל הרך | עקרונות הלמידה ותוכנית הלימודים | השפות השונות בגן הילדים | הכשרת גננות מובילות | מניהול למנהיגות-קורס להעצמת הגננת | קורס אימון להעצמה אישית - באזור תל אביב | קורס קואצינג - מפגשי היוועצות לגננות | קורסי קוצינג | הנחיית קבוצות | פיתוח מיומנויות הניהול | אומנות הפרזנטציה | פיתוח אישי וצמיחה מקצועית | תנועה לגיל הרך | פדגוגיה לגיל הרך - באזור תל אביב | פדגוגיה לגיל הרך - באזור תל אביב | פדגוגיה לגיל הרך - באזור חיפה | נפגשים עם קטנטנים - ליאורה שלזינגר | הערכות לקראת שנת הלימודים הבאה והחוק החדש | ייעוץ וליווי אישי | ייעוץ פדגוגי | ייעוץ משפטי | ייעוץ פיננסי | ייעוץ שיווקי עיסקי | הרצאות אורח לגן | אבחון ופענוח ציורי ילדים | מדריכים לתנועה לגיל הרך | ליווי התפתחותי לתינוקות עד גיל שנתיים | מדריכי ריקודים לגיל הרך | מנושא למעשה - איכות הסביבה | מנושא למעשה - הגישה המתכללת | בניית תוכנית עבודה בגן הילדים | ניצני אוריינות והתפתחות שפתית בגיל הרך | הורים וילדים | הורים וילדים מתקשרים בתנועה | מדריכי תנועה להורים ופעוטות | מפעילי נופש פעיל | פסיכולוגיה של הילד המשחק | תנועה לגיל הרך | היבטים עסקיים בהקמת עסק | יישומי המחשב בגן הילדים | המחשב ככלי ניהולי בגן הילדים | המחשב ככלי שיווקי בגן הילדים | עקרונות הלמידה בגיל הרך | התפתחות שפה | סדנאות | מפגשי העשרה - ד"ר צבי ברק | פורום אקדמי | מרכז המידע | מאמרים בתחום השיווק | מודל חמשת החושים - רביב זייפלד | שיווק מפה לאוזן | מאמרים: כללי | מפילים עליהם תיק | יעוץ או היוועצות | זה לא נעים לי | מאמרים בתחום תרבות וחיברות | הישרדות | טיסות ותינוקות | מאמרים ומחקרים אקדמאיים | מאמרים בתחום הפדגוגי | אביה עוזני | עיצוב סביבה חינוכית בגן הילדים | סדר ומענה במערכות חינוכיות | פעילויות קייטניות לקיץ | משחקים ולומדים בגן הילדים | כיצד לבחור גן ילדים | דרך המלך בתקשורת תומכת | על חינוך ילדים, סיפורים ואתגרים | כיצד להכין את ילדך למעבר לגן החדש | ניהול כעסים במשפחה | מעבדות לחירות | אסיפת הורים הראשונה בגן! למה לצפות- | מאמרים בתחום תנועה לגיל הרך | חשיבות פעילות הורים וילדים בתנועה | שילוב ריקודי הילדים במסגרת שיעורי התנועה | בשבח התנועה | גרייה והעשרה של המערכת הווסטיבולרית בגיל הרך | מאמרים בתחום פסיכולוגיה התפתחותית | בייבי שיאצו | בנות מנוגה, בנים ממאדים | אימא מה תתני לי היום | כתיבה בקלי קלות | התנגדויות | גן פועל, שמח ולומד | הידרותרפיה: כשהמים מרפאים את הכאב | משחקי אגוזים | משחק ביתי | נעים בחצר הגן - חלק א | נעים בחצר הגן - חלק ב | האם השתגעתי | ניהול כעסים במשפחה | מעבדות לחירות | הכל אודות תיבות פעילות | אוויר ואווירה בגן הילדים | פרידה, קליטה והסתגלות לגן בגיל הפעוט | פרידה והסתגלות | בין חינוך לאילוף | מאמרים בתחום התזונה לגיל הרך | פחמימות הדלק של הגוף | 5 כללים לתזונה נכונה והרגלי אכילה טובים | תזונה נכונה לך ולכל המשפחה | מזונות פלא | תזונה נכונה והרגלי אכילה טובים לכל המשפחה | צרכנות נכונה | צבעי מאכל- צבעי מחדל | תזונת ילדים- דפוסים והרגלים | טיפים- עודף משקל מתבגרים וילדים | יום הולדת חגיגה נחמדת | ספרות מקצועית | שאלות נפוצות | מן התקשורת | אתרים מומלצים | ספרים מומלצים | האקדמיה לגיל הרך | תוספות | תוספות 1 | מועדון לקוחות | חדשות | הנחיות לנרשמים | טפסים להורדה | מבחן לדוגמא | המלצות על הרצאות | המלצות על קורסים | בחירת מתנה לחג החנוכה | הכנה לראיון עבודה | ניוזלטר |           | צור קשר |