אימא מה תתני לי היום? / מאת: ניר גולן
הדרך הקלה ביותר היא להבטיח לילד פרס על התנהגות חיובית ובכך לחסוך מעצמינו הרבה זמן ועצבים מיותרים. השיטה יעילה לטווח קצר גורמת לנזקים לא מעטים בעתיד וכדאי להשתדל להימנע ממנה. על כך ניר גולן, מנכ"ל רשת גני הילדים "גני גולן".
 
שנות הילדות הראשונות הן תקופה מכרעת בחיי הילדים ולא תמיד כל ההורים מודעים לחשיבות הגישה אותה הם מאמצים בחינוך הילדים ולהשלכות דברים שנאמרים להם. הורים רבים, במיוחד הורים לילד ראשון, תוהים לגבי אחריותם ותפקידם כהורים ולגבי איכות ההורות שלהם. שאלת השאלות הינה איך להיות הורים טובים ואולי טובים יותר מהורינו? איך להימנע מטעויות ובייחוד ממשפטים שאנו זוכרים מילדות ושנשבענו שלא נחזור עליהם (ואנחנו חוזרים). האם זה בכלל אפשרי?
 
אחד הנושאים בו עסוקים הורים רבים הוא תגמול ילדנו על מעשה חיובי. לדעת מומחים, חשוב לתגמל, לפרגן ולהדגיש את חשיבות המעשה החיובי, אך אין לשכוח שתגמול יכול להתבטא בחיבוק, נשיקה או מילה טובה. כבני אדם אנו זקוקים לעידוד ולחיזוקים ועל אחת וכמה שילדים רכים זקוקים לכך ולכן חשוב שנזכור שאין צורך לשפוט את פעולות הילד כדי לעודדו ולהיזהר שהשבחים לא ייצרו התניה של מעשי הילד בפידבקים שהוא מקבל. אסור שייווצר מצב בו הילד יפעל באופן חיובי רק אם יקבל שבחים או לחלופין יסבול מדימוי עצמי נמוך בהעדר תגובות חיוביות על התנהגותו. ילדים זקוקים לתמיכה לא מותנית, אהבה ללא תנאים ותגמול לא אמור להיות מותנה, התניה איננה אקט חינוכי. "עידן השפע שבו אנו חיים מעלה דילמות רציניות בנוגע לאחריותנו ותפקידנו כהורים. אנו מנסים לא להחסיר מילדנו דבר, כפי שחווה חלק מאתנו כילדים, מנסים לפצות אותם על שעות רבות של היעדרות, לרוב על מנת להשתיק את מצפוננו", כך לדברי ניר גולן מנכ"ל רשת גני הילדים גני גולן. מעצם עיסוקו בחינוך, נכח גולן לראות כי  זו השיטה נפוצה מאוד אצל ההורים.
 
לדברי גולן כרמון, יועצת פדגוגית, חשוב לתגמל ילד בעקבות מעשה חיובי שעשה: עזרה, התנהגות חיובית ובוגרת כלפי האחים הקטנים, פתרון בעיה בדרכי נועם. חשוב שהילד ישמע יותר עידוד וחיזוק מביקורת והערות. מומלץ ל"צפר" את הילד כאות הערכה על מעשיו. אין לעשות זאת תוך כדי אמירה מקדימה היוצרת התניה, כגון "אם תסדר את המשחקים שלך אז..." אלא "אני רואה שהצלחת להתאפק ולא השתמשת כל היום במוצץ ולכן נלך ביחד לקנות..." חשוב לציין שבנושא הגמילה חייבים להתחיל רק ברגע שהילד מראה סימנים לבגרות נפשית וליכולת ממשית מצידו להיגמל, בכל תחום ישנם סימנים המרמזים ומלמדים על בשלות שמעידה על כך שניתן להתחיל את תהליך הגמילה ואל לנו להתחיל לגמול מתוך לחץ סביבתי או מתוך אינטרס אישי  או כלכלי שלנו ( "הוא כבר ממש גדול לא יכול להיות שהוא עדיין עושה בטיטול...", "נמאס לי מהמוצץ, זה כל כך לא אסטטי").

"אחת הבעיות היא שכשילד מקבל על כל אירוע פרס, הערך של הפרס יורד והוא הופך להיות פחות ופחות אטרקטיבי ואפקטיבי", מוסיפה כרמון מומחית להתפתחות הילד בגיל הרך ויועצת לגני גולן. "כאשר הפרס הופך להיות משהו מובן מאליו ואפילו מתחייב, הדרישות של הילד רק עולות ודברים "פשוטים" כבר לא מספקים אותו. לכן "פרס" לא צריך להיהפך לדבר שבשגרה, אלא עליו להיות אירוע מיוחד. פרס לא חייב להיות מתנה יקרת ערך, אלא מדבקה, משהו סמלי". כשזה ניתן לאות הערכה, ילדים מעריכים את הדברים השפוטים ביותר. כמו כן, ניתן לקחת את הילד למקום שהוא אוהב, לבלות איתו זמן ממושך (זמן איכות).

בשלבים התפתחותיים משמעותיים, כשלילד קשה להשיג את המטרה (כמו גמילה) ניתן לתת לילד פרס בתדירויות שונות, לדוגמא על כל פעם ש"לא ברח לו" מדבקה ואחרי מספר מדבקות פרס יותר "גדול", כשבהדרגה נפחית את תדירות קבלת הפרסים. אפשר להשתמש ב"פיית הקסם" שמביאה מתנות אולם כל פעם היא מביאה פחות ופחות כי היא צריכה ללכת לילדים אחרים שזקוקים לה גם, זאת כמובן בהדרגה אחרי שההתנהגות המצופה נרכשה.
 
מאידך ישנם הורים שנרתעים מתגמול, הדבר גורם להם לאסוציאציה של אילוף ,אולם במצבים מסוימים התגמול תורם ונכון ויכול להיות זרז להתנהגות רצויה. עם זאת ילד שיתוגמל באופן שיטתי על כל פעולה שהוא עושה או לחלופין יידרש להתנהגות חיובית על ידי התנייתה בתגמול, ימנע מלעשות דבר מה ללא תמורה, תגובתו על כל בקשה תהיה "מה תתני לי אם...." אין להתבלבל בין חום ואהבה ובין פינוק. חום ואהבה ותמיכה הם חיוביים ונחוצים להתפתחותו התקינה של הילד, לעומת פינוק יתר שהוא למעשה העדר גבולות וסיפוק כל גחמות הילד. ילד מפונק תמיד ירגיש מקופח, ממורמר, יחיה עם תחושה של חוסר סיפוק. הוא לא יחוש שביעות רצון והשפע יבלבל אותו. חשוב להבין שכל ילד שונה גם בסוג החיזוק שהוא זקוק לו ובמינון בשל השוני בטמפרמנט, בשל מיקומו במשפחה, גילו ומינו ויחד עם זאת לחינוך ולהרגלים יש משקל מכריע. התנהלותינו כבני אדם בסופו של דבר פועל יוצא של חינוך ואין לשכוח שחינוך נרכש לא מעט באמצעות דוגמא אישית. במלים אחרות, ילדינו הם המראה שלנו.
 
לא מעט פעמים תגמול מתקשר לאוכל. אנחנו מבטיחים לילד קינוח או משהו מתוק בתנאי שהוא יאכל את ארוחת הצהריים הבריאה, או כתנאי לכל עשייה גם אם אינה קשורה ישירות לאוכל. חשוב להבהיר שהפרעות אכילה אינן בעיות שמתחילות בגיל ההתבגרות ואנו נתקלים יותר ויותר בילדים עם בעיות אכילה. בעידן השפע שאנו חיים בו אוכל הוא נושא טעון אצל רובנו וכתוצאה מכך דיאטות ודימוי גוף. עד היום המשפט היותר שכיח כשאוספים את הילד מהמעון הוא "האם ואיך הוא אכל?". ילד לא ירעיב את עצמו אלא אם כן בשנות חייו הקצרות הוא כבר הספיק ללמוד שאוכל הוא כלי בידיו להשיג דברים אחרים. אוכל במצב כזה הופך להיות העיקר, כלי מיקוח, דרך להשיג דבר מה. חשוב וצריך לנסח את האמירות שלנו שלא יאמרו כהתניה ויחד עם זאת אין מניעה לתת לילד גם דברים מתוקים. גולן: "מים גנובים ימתקו"- אם נמנע מהילד "ממתקים" הוא ימצא את הדרכים להשיג מתוק. אם לא ננעל את ארון המתוקים, אלא נציע לו במינון נכון, קרוב לוודאי שהוא ילמד ליהנות ולהסתפק בפחות. גישה מתונה מעבירה מסר שממתקים הם לגיטימיים, אך לא מאוד בריאים ולכן יש להגביל את צריכתם".
 

דף הבית | הגננת סקול - הרציונאל | 10 סיבות - למה הגננת סקול | סגל המרצים צוות  ההדרכה | שיווק הגן בעידן האינטרנט | סל השירותים | ליווי אישי ושיווקי | חוויה מוסיקלית | מן התקשורת | השכרת כיתת לימוד | ליווי אישי | דף תודה | t | הקמה, ניהול ושיווק גן ילדים - באזור תל אביב | באזור המרכז - הקמה,ניהול ושיווק גן ילדים 11 | באזור המרכז - הקמה,ניהול ושיווק גן ילדים | קורס הכרת המחשב והאינטרנט | פדגוגיה לגיל הרך באזור תל-אביב | פדגוגיה לגיל הרך 3 | קורס העשרה מוסיקלית לגיל הרך | עקרונות הלמידה ותוכנית הלימודים | השפות השונות בגן הילדים | הכשרת גננות מובילות | מניהול למנהיגות-קורס להעצמת הגננת | קורס אימון להעצמה אישית - באזור תל אביב | קורס קואצינג - מפגשי היוועצות לגננות | קורסי קוצינג | הנחיית קבוצות | פיתוח מיומנויות הניהול | אומנות הפרזנטציה | פיתוח אישי וצמיחה מקצועית | תנועה לגיל הרך | פדגוגיה לגיל הרך - באזור תל אביב | פדגוגיה לגיל הרך - באזור תל אביב | פדגוגיה לגיל הרך - באזור חיפה | נפגשים עם קטנטנים - ליאורה שלזינגר | הערכות לקראת שנת הלימודים הבאה והחוק החדש | ייעוץ וליווי אישי | ייעוץ פדגוגי | ייעוץ משפטי | ייעוץ פיננסי | ייעוץ שיווקי עיסקי | הרצאות אורח לגן | אבחון ופענוח ציורי ילדים | מדריכים לתנועה לגיל הרך | ליווי התפתחותי לתינוקות עד גיל שנתיים | מדריכי ריקודים לגיל הרך | מנושא למעשה - איכות הסביבה | מנושא למעשה - הגישה המתכללת | בניית תוכנית עבודה בגן הילדים | ניצני אוריינות והתפתחות שפתית בגיל הרך | הורים וילדים | הורים וילדים מתקשרים בתנועה | מדריכי תנועה להורים ופעוטות | מפעילי נופש פעיל | פסיכולוגיה של הילד המשחק | תנועה לגיל הרך | היבטים עסקיים בהקמת עסק | יישומי המחשב בגן הילדים | המחשב ככלי ניהולי בגן הילדים | המחשב ככלי שיווקי בגן הילדים | עקרונות הלמידה בגיל הרך | התפתחות שפה | סדנאות | מפגשי העשרה - ד"ר צבי ברק | פורום אקדמי | מרכז המידע | מאמרים בתחום השיווק | מודל חמשת החושים - רביב זייפלד | שיווק מפה לאוזן | מאמרים: כללי | מפילים עליהם תיק | יעוץ או היוועצות | זה לא נעים לי | מאמרים בתחום תרבות וחיברות | הישרדות | טיסות ותינוקות | מאמרים ומחקרים אקדמאיים | מאמרים בתחום הפדגוגי | אביה עוזני | עיצוב סביבה חינוכית בגן הילדים | סדר ומענה במערכות חינוכיות | פעילויות קייטניות לקיץ | משחקים ולומדים בגן הילדים | כיצד לבחור גן ילדים | דרך המלך בתקשורת תומכת | על חינוך ילדים, סיפורים ואתגרים | כיצד להכין את ילדך למעבר לגן החדש | ניהול כעסים במשפחה | מעבדות לחירות | אסיפת הורים הראשונה בגן! למה לצפות- | מאמרים בתחום תנועה לגיל הרך | חשיבות פעילות הורים וילדים בתנועה | שילוב ריקודי הילדים במסגרת שיעורי התנועה | בשבח התנועה | גרייה והעשרה של המערכת הווסטיבולרית בגיל הרך | מאמרים בתחום פסיכולוגיה התפתחותית | בייבי שיאצו | בנות מנוגה, בנים ממאדים | אימא מה תתני לי היום | כתיבה בקלי קלות | התנגדויות | גן פועל, שמח ולומד | הידרותרפיה: כשהמים מרפאים את הכאב | משחקי אגוזים | משחק ביתי | נעים בחצר הגן - חלק א | נעים בחצר הגן - חלק ב | האם השתגעתי | ניהול כעסים במשפחה | מעבדות לחירות | הכל אודות תיבות פעילות | אוויר ואווירה בגן הילדים | פרידה, קליטה והסתגלות לגן בגיל הפעוט | פרידה והסתגלות | בין חינוך לאילוף | מאמרים בתחום התזונה לגיל הרך | פחמימות הדלק של הגוף | 5 כללים לתזונה נכונה והרגלי אכילה טובים | תזונה נכונה לך ולכל המשפחה | מזונות פלא | תזונה נכונה והרגלי אכילה טובים לכל המשפחה | צרכנות נכונה | צבעי מאכל- צבעי מחדל | תזונת ילדים- דפוסים והרגלים | טיפים- עודף משקל מתבגרים וילדים | יום הולדת חגיגה נחמדת | ספרות מקצועית | שאלות נפוצות | מן התקשורת | אתרים מומלצים | ספרים מומלצים | האקדמיה לגיל הרך | תוספות | תוספות 1 | מועדון לקוחות | חדשות | הנחיות לנרשמים | טפסים להורדה | מבחן לדוגמא | המלצות על הרצאות | המלצות על קורסים | בחירת מתנה לחג החנוכה | הכנה לראיון עבודה | ניוזלטר |           | צור קשר |