למזון שאנו אוכלים מוספים תוספים מלאכותיים לשיפור: צורה,צבע,טעם, ריח ושימור. האם אנחנו שייכים לצרכנים האוטומטים.. אשר מעמיסים בסופר מכל הבא ליד מבלי לבדוק מה באמת אנחנו מכניסים הביתה?
ישנם צרכנים אשר להם אני קוראת צרכנים ידניים, אם אתם שייכים אליהם אז כל הכבוד לכם כי אתם ממש לא הישראלי הטיפוסי. לצערי רובינו משתייכים לצרכני האוטומט. קיים מערך שיווקי שלם שתפקידו למכור לנו את המוצר. לשם כך מושקעים מיליונים בשיווק. גם ילדינו התמימים הם קהל יעד מכובד. במטרה לשכנע אותנו לקנות מוצר היצרנים אינם בוחלים בשום אמצעי. ישנו שימוש במותגים,במפורסמים,בפרסומות ובקלטות. אז לאלה בינינו הרוצים להתחיל כבר בקניה הקרובה להיות צרכנים יותר מודעים ...
מה באמת קורה בסופרים?
חברות גדולות מקבלות מדפים אטרקטיביים תמורת תשלום. מיקום המוצרים אינו תמים. לא נמצא סופר בו מוצרי היסוד מונחים בכניסה לחנות. אם אנחנו רוצים רק לחם, בדרכינו אליו נחלוף על פני מוצרים רבים נוספים. כל מי שרוצה להיות צרכן נבון, עליו לגלות מודעות וערנות.
מחקרים מראים כי רק 10% מתוך ה-70% אשר עורכים קניות עם רשימה,אכן נצמדים אליה.
מאחורי המחקרים הללו עומד כמובן צוות משומן אשר לו אינטרס שלא נצמד לרשימת הקניות שלנו.
סדר הופעת הרכיבים
לסדר בו מופיעים הרכיבים ישנה משמעות רבה.
מה שמופיע ראשון מצוי באחוזים הכי גבוהים, וכן הלאה.
כך שאם סוכר מצוין במקום ראשון או שני המכובד המשמעות היא כי המוצר
הנו רווי בסוכר.
מספר דוגמאות לגימיקים שיווקיים:
בחזית האריזה מצוין באותיות גדולות כל מה שהיצרנים רוצים שנראה... כך שאם כתוב : קורנפלקס עם דגנים מלאים עלינו להפוך את המוצר ולבדוק באותיות הקטנות ברכיבים מה בפועל מכיל המוצר. שיווק מסוג זה הנו חוקי. אם נבדוק טוב פעמים רבות נגלה שהמוצר אכן
מכיל דגנים מלאים אבל רק 20%... ומה עם 80% הנותרים? חטיף "אנרגיה"..- על פי רוב מכיל אחוז גבוה מאוד של סוכרים ושומן רווי, כך שהנ"ל גורמים לחוסר אנרגיה. מיץ פרות אמיתי...- בפועל פעמים רבות אם נבדוק מה מכיל המוצר נגלה תרכיז פרות של מיץ מעובד, עם ויטמין C הרגיש לחמצון כך שויטמין טבעי ולא סינטטי אינו קיים במוצר.
נשמע מייאש ומסובך? ממש לא. צריך רק להחליט שמהיום אנחנו
בוחרים לדעת מה אנחנו קונים.
ישנו פתגם סיני האומר:
כדי להזיז הר ממקומו עליך להתחיל עם האבנים הקטנות ביותר. אם כבר מחר בקניה הבאה נזיז אבן קטנה, ניתן יהיה להזיז הרים. שינוי צריך להיות מבחירה ומודעות ורק אחר כך בצלחת.
טיפ השבוע:
מומלץ לא לערוך קניות עם ילדים. בייביסיטר תמיד יהיה סידור יותר זול..
"הרצון הוא תחילתו של תהליך היצירה"
אברהם היקס
|