קורס ניצני אוריינות והתפתחות שפתית בגיל הרך, אבחון פרופיל סגנון ומזג בגיל הרך
תקציר הקורס:
רציונאל: ההבעה בע"פ היא מתן צורה מילולית להתרשמותו של האדם מן הסובב אותו וביטוי של עולמו הפנימי, (צרכים, רעיונות, משאלות, רגשות וחוויות). היא חשובה לתקשורת הבין אישית ולהבנת האדם את זולתו ואת עצמו.
ההתנהגויות המילוליות השונות מתפתחות אצל הילד האופן הדרגתי וכתוצאה מהתנסויות אישיות רבות בהם הוא מתנסה בהבעה על צורותיה השונות, ולכן חשוב לתת לילד הזדמנויות רבות כבר בגילאי הגן וללמדו כיצד לבטא באופן מילולי את עולמו הפנימי בצורה המיטבית ביותר.
לגן הילדים מקום מרכזי ומשמעותי בתהליכי טיפוח ופיתוח שפה בקרב ילדים הן כפרטים והן במסגרת הקבוצה ולכן חשוב לתת את הדעת על תהליכי ההעצמה, הכשרה והכוונה מקצועית של הגננת בתחום חשוב ומהותי זה.
מטרות:
למידה מעמיקה של אבני הדרך בהתפתחות שפתית בקרב ילדים צעירים.
ההבעה העניינית בצד ההבעה היצירתית.
מקומה ותפקידה של הגננת בטיפוח ופיתוח שפה בגיל הגן.
זיהוי ואיתור קשיים ובעיות בתחומי השפה והתקשורת.
בניית תוכנית חינוכית תואמת גיל ורמת התפתחות לפעוטות.
כלים ישומיים לטיפוח והעשרת שפה הן במסגרת הפרט והן במסגרת הקבוצה.
|
|
תוכנית לימודים (סיליבוס)
|
הנושא |
פרוט קצר |
1 |
מפגש הכרת ותיאום ציפיות |
|
2 |
שפה והתפתחות אנושית - מבוא |
רקע היסטורי, אופנויות השפה ניתוח והשוואת הגדרות ההתפתחות לאורך השנים. |
3 |
שפה - מהי כוללת, רכיבים עיקריים ואבני דרך ברכישתה. |
מרכיבי השפה: שימוש תוכן וצורה - תחביר מורפולוגיה ופונולוגיה. |
4 |
שלבי ההתפתחות השפתית אצל הפעוט |
השלב הקדם מילי ,השלב החד מילי, השלב הדקדוקי המוקדם, השלב הדקדוקי המאוחר. |
5 |
מקומו ותפקידו של הגן בפיתוח ובטיפוח השפתי. |
שפה, למידה וטיפוח ניצני אוריינות בגיל הרך כמקדמים תהליכי למידה עתידיים. |
6 |
סולם התפתחות שפתי בגיל הרך. |
מאין ולאן? השפה והחשיבה בגיל הרך כניתנים לפיתוח טיפוח והעצמה הן במסגרת הפרט והן במסגרת הקבוצה. |
7 |
אבחון, זיהוי ובניית תוכנית התערבות מותאמת התפתחות |
חקרי מקרה, מודלינג והתנסות. |
8 |
ילדים בעלי לקויים בשפה ותקשורת. |
אפיוני השפה של ילדים בעלי קושי שפתי. |
|
דרישות הקורס: נוכחות של 80% מהמפגשים |
מקום: |
הקורס יתקיים ברמת גן, במרכז אשכול פיס רחוב רוקח 118 יש חניה חינם ובשפע |
|
משימות: |
חקרי מקרה וניתוח מקרים על סמך החומר הנלמד.
דיונים מונחים ותירגול אישי של החומר הנלמד תוך יישום הכלים הנרכשים במהלכו של הקורס בגן הילדים.
המשימה המרכזית תהיה: הצגת מקרה מרכזי של ילד בו יתוארו אופני ההתקשרות שלו, ההבעה ואוצר המילים, זיהוי מקומו על פי המדרג ההתפתחותי ותוכנית התערבות שתבנה לו בהתאם לצרכיו ובדיקת התקדמותו. |
|
ביבליוגרפיה:
סרוף, א. קופר, ר. ודהארט, ג. 1998.
השפה והחשיבה בגיל הרך. קוזמינקי. ל. 1999.
הביצות נשברו, הביצים נשברו. הד הגן.
קליין. פ וגבעון. ד 2002 .
שפה. למידה ואוריינות בגיל הרך הוצאת רמות.
רום, א. סגל ,מ וצור 2003.
ילד מה הוא אומר? ת"א הוצאת מופת.
חגי ,ע. 2005 ילד שלי מוצלח. הוצאת מודן.