גן פועל, שמח ולומד
 
התנועה והמשחק תורמים להתפתחותו ולפיתוח הדימוי העצמי והביטחון העצמי של הילד, משפרים את רמת שליטתו בגופו ואת האיכות התנועתית שלו. מאמר שני בסדרה. פורסם לראשונה במגזין "דינמי", גיליון מס' 6, אוגוסט 2004
ד"ר אפי הרנוי   29/10/04

חוסר מעש ומיעוט פעילות גופנית - תוצר לוואי של ההתפתחות הטכנולוגית של המאה הנוכחית, גורמים לבעיות בריאות באוכלוסייה כולה ובמיוחד אצל ילדים הזקוקים למשחק ולפעילות לשם התפתחות תקינה מבחינה פיזית, נפשית, חברתית וקוגניטיבית (קלמנטס, 2003). התנועה והמשחק תורמים להתפתחותו ולפיתוח הדימוי העצמי והביטחון העצמי שלו ומשפרים את רמת שליטתו בגופו ואת האיכות התנועתית שלו, תוך העלאת המוטיבציה לחזור ולהתנסות (ברונר, 1986; טונברגן, 1975; לוין, תשל"ח).  
 
במאמר הקודם צוין כי סביבת למידה עשירה ובטוחה תתרום להתפתחותו הפיזית, המוטורית, הרגשית והקוגניטיבית של הילד (כולל יכולות הלמידה שלו), המשלבת פורקן וחוויה. סביבת הלמידה צריכה להיות מתוכננת על-ידי צוות הגן, תוך התייחסות להיכרות עם הילדים, גילם וצרכיהם, למרחב המוקצה לפעילות, לבטיחות ולאופי הפעילות והציוד (ראה גם גיליום, 1995; נאבל-הלר, רביב, לידור ולויאן, 1999).
 
להלן דוגמאות נוספות של פעילויות שונות תוך שימוש בציוד הקיים בדרך-כלל בכל גן ילדים, ואם לא, ניתן להשיגו בדרך כלל בעלות נמוכה. כמו כן, יש לחזור ולהדגיש את הצורך בהקפדה על בטיחות מרבית הן באשר למשטח הפעילות ולציוד והן באשר לפעילות עצמה.
 
 
דוגמאות של פעילויות
 
1. הילד עובר בהליכה, בריצה או בדילוג בין מוטות המונחים על הקרקע במקביל ובמרחק מסוים זה מזה המאפשר דריכה ביניהם.
2. שולחן ומשני צידיו כיסאות, המשענות נושקות לשולחן. תרגול עלייה וירידה. כל ילד בתורו עולה על הכיסא וממנו על השולחן ויורד מצדו השני של השולחן לכיסא וממנו לקרקע.
3. הראשון בתור מניח חבל על הקרקע בצורה שבחר. הוא עצמו ואחריו כל חברי הקבוצה הולכים על החבל. הבא בתור משנה את צורת החבל.
4. בקבוקים של ליטר וחצי מונחים בתוך ארגז. כל בקבוק מסומן בצורה כלשהי - צבע, מספר, אות וכיו"ב וכך גם הפקקים שלהם המונחים בתוך סלסלה. הילדים צריכים להבריג את הפקקים על הבקבוקים המתאימים ולסוגרם (תחנה של מוטוריקה עדינה).
5. תוך הליכה חופשית, הילד מקפיץ כדור בתוך כל חישוק מבין אלה המפוזרים בשטח ותופסו בשתי ידיים.  
6. כל ילד בתורו מנסה לקלוע למטרה מקו מסומן. האפשרויות הן אלו:
- זריקת כדור סקוץ' אל לוח קליעה למטרה עשוי סקוץ', תוך ניסיון לפגוע קרוב ככל האפשר למרכז הלוח).
- זריקת שקית שעועית לתוך חישוק
- זריקת כדור דרך חישוק תלוי.
- זריקת כדור לסל (פח או כלי קיבול אחר).
- זריקת כדור דרך לוח פוליגל מעוצב (לוח שיצרו בו חורים בצורות הנדסיות שונות, צורת פנים ועוד. הילדים צריכים לזרוק את הכדור ולהעבירו דרך החורים שנוצרו בלוח).
7. השחלת טבעת או חישוק קטן על רגל של כיסא הניצב הפוך. לכל ילד 3 ניסיונות.
8. שולחן המונח על צידו, ורגליו עטופות בבד ההופך אותו למעין שער (ניתן ליצור שער גם באמצעות הצבת שני קונוסים או כיסאות במרחק מה זה מזה). כל ילד בתורו בועט כדור לשער.
9. הובלת כדור ברגל תוך מעבר בין מכשולים כגון כיסאות, פחים, קונוסים. באותו אופן ניתן לתרגל כדרור, הקפצה ותפיסה ועוד.
10. הובלת כדור בין קונוסים (או מכשולים אחרים) באמצעות מוט הוקי או פילו-פולו.
11. הילד אוחז במחבט, מעיף בעזרתו בלון ומובילו לאורך מסלול מסומן (רצוי להכין 3-2 מחבטים וכמות גדולה מזו של בלונים כדי לצמצם את משך ההמתנה).
12. כל הילדים ניצבים בטור, בידי הראשון כדור: הוא מעביר את הכדור לבא אחריו וכך הלאה עד סוף הטור. כל ילד רשאי להעבירו בצורה שנראית לו: מעל לראש, בין הרגליים, דרך הצד וכיו"ב. האחרון מקבל את הכדור ועובר לראש הטור וחוזר חלילה. ניתן לפעול גם בכיוון ההפוך.
13. כל ילד בתורו נוסע על 'סקוטר' (פלטת עץ או פלסטיק על 4 גלגלים) מנקודה א' ל- ב' ובחזרה, תוך התקדמות בצורות שונות ושימוש באיברי גוף. למשל: שכיבת אפיים ודחיפה באמצעות הידיים; ישיבת עקבים או ישיבת קירוס ושימוש ברגליים וכד'.
14. חבל באורך של כ- 20 ס"מ, שבצידו האחד קשור מוט בצידו האחר בקבוק (לצעירים יותר רצוי להתחיל עם בקבוק ריק ועם העלייה בגיל למלא אותו במעט מים). הילד אוחז בשני צידי המוט ומסובב אותו ובדרך זו מקרב אליו את הבקבוק.
15. הליכה על קביים (מיני-הופ). כל ילד בתורו הולך על קביים מנק' א' לב' ובחזרה. רצוי להכין שני זוגות קביים לפחות.
 

סיכום

ניהול, יצירה, פיתוח וארגון עומדים בלב לבה של עבודתנו כאנשי מקצוע. עלינו מוטלת האחריות לתכנן את הפעילות באופן שבו המרחב הפיזי יהפוך למרחב למידה יעיל שיקדם את הילדים ויאפשר להם מגוון התנסויות - לבד או באינטראקציה עם ילדים אחרים. התנסויות אלו יסייעו להתפתחותו של הילד בהיבט הפיזי, הרגשי, החברתי והקוגניטיבי.
 
* אפי הרנוי - M.A. בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית-התפתחותית. מורה לחינוך גופני ומומחה לגיל הרך. מנהל חברת 'יופי טופי', העוסקת בתנועה לגיל הרך ובשיווק ציוד ספורט  
 
 
רשימת מקורות:
 
1. ברונר, ג. ס. (2000). חשיבות המשחק בהתפתחות הילד. מתוך קובץ מאמרים (לבדוק). סמינר הקיבוצים: ת"א.
2. גיליום, צ'. ב. (1995). יסודות בחינוך לתנועה. מכון וינגייט: נתניה.
3. טונברגן, נ. (2000). חשוב לאהוב לשחק. מתוך קובץ מאמרים. סמינר הקיבוצים: ת"א. (אפי - לבדוק)
4. לוין, ג. (2000). הפעילות, הילד, המשחק. מתוך קובץ מאמרים. סמינר הקיבוצים: ת"א. (כנ"ל)
5. נאבל-הלר, נ., רביב, ש., לידור, ר., לויאן, ז. (1999). פעילות תנועתית מכוונת המכוונת להתפתחות מוטורית. המכללה לחינוך גופני ולספורט ע"ש זינמן במכון וינגייט ורכס - פרויקטים חינוכיים בע"מ.
6. Clements, R. (2003). Reaserch finds decline in outdoor play. Education Journal. U.S.A.
 
 
 

דף הבית | הגננת סקול - הרציונאל | 10 סיבות - למה הגננת סקול | סגל המרצים צוות  ההדרכה | שיווק הגן בעידן האינטרנט | סל השירותים | ליווי אישי ושיווקי | חוויה מוסיקלית | מן התקשורת | השכרת כיתת לימוד | ליווי אישי | דף תודה | t | הקמה, ניהול ושיווק גן ילדים - באזור תל אביב | באזור המרכז - הקמה,ניהול ושיווק גן ילדים 11 | באזור המרכז - הקמה,ניהול ושיווק גן ילדים | קורס הכרת המחשב והאינטרנט | פדגוגיה לגיל הרך באזור תל-אביב | פדגוגיה לגיל הרך 3 | קורס העשרה מוסיקלית לגיל הרך | עקרונות הלמידה ותוכנית הלימודים | השפות השונות בגן הילדים | הכשרת גננות מובילות | מניהול למנהיגות-קורס להעצמת הגננת | קורס אימון להעצמה אישית - באזור תל אביב | קורס קואצינג - מפגשי היוועצות לגננות | קורסי קוצינג | הנחיית קבוצות | פיתוח מיומנויות הניהול | אומנות הפרזנטציה | פיתוח אישי וצמיחה מקצועית | תנועה לגיל הרך | פדגוגיה לגיל הרך - באזור תל אביב | פדגוגיה לגיל הרך - באזור תל אביב | פדגוגיה לגיל הרך - באזור חיפה | נפגשים עם קטנטנים - ליאורה שלזינגר | הערכות לקראת שנת הלימודים הבאה והחוק החדש | ייעוץ וליווי אישי | ייעוץ פדגוגי | ייעוץ משפטי | ייעוץ פיננסי | ייעוץ שיווקי עיסקי | הרצאות אורח לגן | אבחון ופענוח ציורי ילדים | מדריכים לתנועה לגיל הרך | ליווי התפתחותי לתינוקות עד גיל שנתיים | מדריכי ריקודים לגיל הרך | מנושא למעשה - איכות הסביבה | מנושא למעשה - הגישה המתכללת | בניית תוכנית עבודה בגן הילדים | ניצני אוריינות והתפתחות שפתית בגיל הרך | הורים וילדים | הורים וילדים מתקשרים בתנועה | מדריכי תנועה להורים ופעוטות | מפעילי נופש פעיל | פסיכולוגיה של הילד המשחק | תנועה לגיל הרך | היבטים עסקיים בהקמת עסק | יישומי המחשב בגן הילדים | המחשב ככלי ניהולי בגן הילדים | המחשב ככלי שיווקי בגן הילדים | עקרונות הלמידה בגיל הרך | התפתחות שפה | סדנאות | מפגשי העשרה - ד"ר צבי ברק | פורום אקדמי | מרכז המידע | מאמרים בתחום השיווק | מודל חמשת החושים - רביב זייפלד | שיווק מפה לאוזן | מאמרים: כללי | מפילים עליהם תיק | יעוץ או היוועצות | זה לא נעים לי | מאמרים בתחום תרבות וחיברות | הישרדות | טיסות ותינוקות | מאמרים ומחקרים אקדמאיים | מאמרים בתחום הפדגוגי | אביה עוזני | עיצוב סביבה חינוכית בגן הילדים | סדר ומענה במערכות חינוכיות | פעילויות קייטניות לקיץ | משחקים ולומדים בגן הילדים | כיצד לבחור גן ילדים | דרך המלך בתקשורת תומכת | על חינוך ילדים, סיפורים ואתגרים | כיצד להכין את ילדך למעבר לגן החדש | ניהול כעסים במשפחה | מעבדות לחירות | אסיפת הורים הראשונה בגן! למה לצפות- | מאמרים בתחום תנועה לגיל הרך | חשיבות פעילות הורים וילדים בתנועה | שילוב ריקודי הילדים במסגרת שיעורי התנועה | בשבח התנועה | גרייה והעשרה של המערכת הווסטיבולרית בגיל הרך | מאמרים בתחום פסיכולוגיה התפתחותית | בייבי שיאצו | בנות מנוגה, בנים ממאדים | אימא מה תתני לי היום | כתיבה בקלי קלות | התנגדויות | גן פועל, שמח ולומד | הידרותרפיה: כשהמים מרפאים את הכאב | משחקי אגוזים | משחק ביתי | נעים בחצר הגן - חלק א | נעים בחצר הגן - חלק ב | האם השתגעתי | ניהול כעסים במשפחה | מעבדות לחירות | הכל אודות תיבות פעילות | אוויר ואווירה בגן הילדים | פרידה, קליטה והסתגלות לגן בגיל הפעוט | פרידה והסתגלות | בין חינוך לאילוף | מאמרים בתחום התזונה לגיל הרך | פחמימות הדלק של הגוף | 5 כללים לתזונה נכונה והרגלי אכילה טובים | תזונה נכונה לך ולכל המשפחה | מזונות פלא | תזונה נכונה והרגלי אכילה טובים לכל המשפחה | צרכנות נכונה | צבעי מאכל- צבעי מחדל | תזונת ילדים- דפוסים והרגלים | טיפים- עודף משקל מתבגרים וילדים | יום הולדת חגיגה נחמדת | ספרות מקצועית | שאלות נפוצות | מן התקשורת | אתרים מומלצים | ספרים מומלצים | האקדמיה לגיל הרך | תוספות | תוספות 1 | מועדון לקוחות | חדשות | הנחיות לנרשמים | טפסים להורדה | מבחן לדוגמא | המלצות על הרצאות | המלצות על קורסים | בחירת מתנה לחג החנוכה | הכנה לראיון עבודה | ניוזלטר |           | צור קשר |