משחק ביתי
 
הורים  שמטפלים בילדם הם סוכני החברות הראשונים של הילד, וככאלה הם דמויות המפתח החשובות ביותר עבורו.
 
הקשר בין ההורה לילד מהווה יסוד לקשר של הילד עם סביבתו בהמשך והתנהגות ההורים מהווה יסוד להתנהגות הילד. מכאן שהתפתחות בריאה ותקינה של הילד תלויה בקיומו של קשר הורה-ילד יציב, בטוח ובריא.

הורים שואפים להעניק לילד כל שרק אפשר, אולם בסיטואציות רבות בחיי היומיום הם רואים בילד גורם מפריע, למשל, בעת שיש מטלות בית לעשות (כביסה, ניקיון ועוד). באמצעות משחק ותנועה ניתן להפוך סיטואציות אלה לתורמות לקשר הורה-ילד בכמה אופנים: תרומה לדרך שבה ההורה חווה את הילד ותרומה לילד מבחינה תנועתית ומבחינת יכולתו לעזור בבית.
 
מאמר זה מביא כמה דוגמאות לדרך שבה ניתן להפוך את מטלות הבית לחוויה ואת שיתוף הפעולה למהנה עבור ההורים והילדים דרך משחק ותנועה עם גרביים.


שיווי משקל וקואורדינציה

מניחים את הגרב פרוסה על הרצפה:
א. עוברים מעל הגרב בהליכה לפנים ולאחור.
ב. עוברים מעל הגרב בקפיצה בשתי רגליים על כריות האצבעות לפנים ולאחור.
ג. עוברים מעל הגרב בדילוג לפנים ולאחור.
ד. עוברים מעל הגרב בדילוג מצד לצד.
ה. עוברים מעל הגרב בקפיצת "צפרדע".
ו. עוברים לאורך הגרב בקפיצות פישוק לפנים ולאחור.

פורסים כמה גרביים על הרצפה לאורך:
א. מנסים לצעוד על הגרביים לפנים ולאחור.
ב. מנסים לצעוד על הגרביים לפנים ולאחור עקב בצד אגודל.
ג. מנסים לצעוד על הגרביים הצדה בצעדי צימוד ושיכול חילוף.


אוחזים בגרב, ההורה בצד אחד והילד בצד השני:

א. יורדים לעמידה שפופה ועולים בחזרה יחד.
ב. יורדים לעמידה שפופה ועולים בחזרה לסירוגין.
ג. הילד שוכב על גבו וההורה עומד. הילד מנסה לקום משכיבה לישיבה ואף לעמידה, תוך הרמת גופו באמצעות שתי ידיו האוחזות בגרב ומושכות אותה.

מתיחות
1. אוחזים בשתי ידיים בגרב, כאשר כפות הרגליים בפישוק ברוחב האגן והברכיים כפופות קמעה. מותחים את שתי הזרועות עד למעלה, כאשר הן ישרות, ומורידים אותן ישרות לפנים לאט-לאט. רצוי לתרגל בעמידה, בהליכה ובריצה קלה.
2. אוחזים בשתי ידיים בגרב, כאשר כפות הרגליים בפישוק ברוחב האגן והברכיים כפופות קמעה. מותחים את שתי הזרועות עד למעלה, כאשר הן ישרות, וכאשר הן מתוחות כופפים את הגו לצד אחד וחוזרים למרכז ואז כופפים לצד השני ובחזרה למרכז.
3. אוחזים בשתי ידיים בגרב, כאשר הרגליים צמודות וישרות או בפישוק קל, והברכיים ישרות אך לא נעולות. מותחים את שתי הזרועות עד למעלה, כאשר הן ישרות, וכאשר הן מתוחות כופפים את הגו לפנים עד שנוגעים עם הגרב באצבעות כפות הרגליים וחוזרים לעמידה זקופה לאט.

עבודת ידיים
1. פורסים את הגרב לאורך על הרצפה. מנסים להשחיל את היד לתוך הגרב עד הסוף. אוחזים בגרב מבפנים עם היד שהושחלה ומבחוץ (בגומי) עם היד השנייה. תוך הוצאת היד הופכים את הגרב, וחוזר חלילה עם היד השנייה.
2. משחילים את היד לתוך הגרב עד הסוף ומתרגלים פתיחה וסגירה של כף היד והאצבעות בתוך הגרב כנגד התנגדות. אפשר להפוך את התרגיל הזה לתיאטרון בובות.
3. פורסים את הגרב לאורך על הרצפה ומגלגלים אותה מן הקצה הסגור אל הקצה הפתוח.
4. כמו תרגיל 3, אבל הפעם מכניסים את האצבעות לתוך הצד הפתוח של הגרב והופכים את הגרב לכדור.

משחק בכדור-גרב
1. מוסרים את הכדור-גרב בשתי ידיים או ביד אחת.
2. מוסרים את הכדור-גרב בצורות שונות, כגון מתחת לברך ומאחורי הגב.
3. בועטים בכדור-גרב עם הרגל.
4. יושבים בישיבת זווית ומוסרים את הכדור-גרב באמצעות כפות הרגליים.
5. קולעים את הכדור-גרב לתוך חישוק מהידיים של ההורה ולהפך. אפשר גם לקלוע לתוך פח או סל כביסה.

"לגנוב את הזנב"
שמים לכל אחד מבני הזוג (הורה וילד) בגומי של המכנס גרב, התלויה כ"זנב". כל אחד מנסה לגנוב לשני את הזנב. כשאחד מצליח עוצרים, מסדרים וממשיכים.
 
 

מקורות
1. ליפצין, א. (1997). הילד המשחק. הוצאת ספרים צ'ריקובר. תל אביב.
2. סולברג, ש. (תשנ"ז). פסיכולוגיה של הילד והמתבגר. מגנס, ירושלים.
3. סולברג, ש. (1999). פסיכולוגיה להורים. הוצאה לאור "משכל". תל אביב.
4. סרוף, א. קופר, ר. דהארט, ג. (1996). התפתחות הילד, טבעה ומהלכה. הוצאה לאור האוניברסיטה הפתוחה. תל אביב.
 


אפי הרנוי - M.A. בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית - התפתחותית.
מורה לחינוך גופני, מומחה לגיל הרך, מאבחן ומטפל בספורט טיפולי, שחייה שיקומית והידרותרפיה.
מנהל חברת "יופי-טופי", העוסקת בתנועה לגיל הרך ובשיווק ציוד ספורט.
 
נייד 0544348329 טלפקס 039642867
                           
 
 
 
 

דף הבית | הגננת סקול - הרציונאל | 10 סיבות - למה הגננת סקול | סגל המרצים צוות  ההדרכה | שיווק הגן בעידן האינטרנט | סל השירותים | ליווי אישי ושיווקי | חוויה מוסיקלית | מן התקשורת | השכרת כיתת לימוד | ליווי אישי | דף תודה | t | הקמה, ניהול ושיווק גן ילדים - באזור תל אביב | באזור המרכז - הקמה,ניהול ושיווק גן ילדים 11 | באזור המרכז - הקמה,ניהול ושיווק גן ילדים | קורס הכרת המחשב והאינטרנט | פדגוגיה לגיל הרך באזור תל-אביב | פדגוגיה לגיל הרך 3 | קורס העשרה מוסיקלית לגיל הרך | עקרונות הלמידה ותוכנית הלימודים | השפות השונות בגן הילדים | הכשרת גננות מובילות | מניהול למנהיגות-קורס להעצמת הגננת | קורס אימון להעצמה אישית - באזור תל אביב | קורס קואצינג - מפגשי היוועצות לגננות | קורסי קוצינג | הנחיית קבוצות | פיתוח מיומנויות הניהול | אומנות הפרזנטציה | פיתוח אישי וצמיחה מקצועית | תנועה לגיל הרך | פדגוגיה לגיל הרך - באזור תל אביב | פדגוגיה לגיל הרך - באזור תל אביב | פדגוגיה לגיל הרך - באזור חיפה | נפגשים עם קטנטנים - ליאורה שלזינגר | הערכות לקראת שנת הלימודים הבאה והחוק החדש | ייעוץ וליווי אישי | ייעוץ פדגוגי | ייעוץ משפטי | ייעוץ פיננסי | ייעוץ שיווקי עיסקי | הרצאות אורח לגן | אבחון ופענוח ציורי ילדים | מדריכים לתנועה לגיל הרך | ליווי התפתחותי לתינוקות עד גיל שנתיים | מדריכי ריקודים לגיל הרך | מנושא למעשה - איכות הסביבה | מנושא למעשה - הגישה המתכללת | בניית תוכנית עבודה בגן הילדים | ניצני אוריינות והתפתחות שפתית בגיל הרך | הורים וילדים | הורים וילדים מתקשרים בתנועה | מדריכי תנועה להורים ופעוטות | מפעילי נופש פעיל | פסיכולוגיה של הילד המשחק | תנועה לגיל הרך | היבטים עסקיים בהקמת עסק | יישומי המחשב בגן הילדים | המחשב ככלי ניהולי בגן הילדים | המחשב ככלי שיווקי בגן הילדים | עקרונות הלמידה בגיל הרך | התפתחות שפה | סדנאות | מפגשי העשרה - ד"ר צבי ברק | פורום אקדמי | מרכז המידע | מאמרים בתחום השיווק | מודל חמשת החושים - רביב זייפלד | שיווק מפה לאוזן | מאמרים: כללי | מפילים עליהם תיק | יעוץ או היוועצות | זה לא נעים לי | מאמרים בתחום תרבות וחיברות | הישרדות | טיסות ותינוקות | מאמרים ומחקרים אקדמאיים | מאמרים בתחום הפדגוגי | אביה עוזני | עיצוב סביבה חינוכית בגן הילדים | סדר ומענה במערכות חינוכיות | פעילויות קייטניות לקיץ | משחקים ולומדים בגן הילדים | כיצד לבחור גן ילדים | דרך המלך בתקשורת תומכת | על חינוך ילדים, סיפורים ואתגרים | כיצד להכין את ילדך למעבר לגן החדש | ניהול כעסים במשפחה | מעבדות לחירות | אסיפת הורים הראשונה בגן! למה לצפות- | מאמרים בתחום תנועה לגיל הרך | חשיבות פעילות הורים וילדים בתנועה | שילוב ריקודי הילדים במסגרת שיעורי התנועה | בשבח התנועה | גרייה והעשרה של המערכת הווסטיבולרית בגיל הרך | מאמרים בתחום פסיכולוגיה התפתחותית | בייבי שיאצו | בנות מנוגה, בנים ממאדים | אימא מה תתני לי היום | כתיבה בקלי קלות | התנגדויות | גן פועל, שמח ולומד | הידרותרפיה: כשהמים מרפאים את הכאב | משחקי אגוזים | משחק ביתי | נעים בחצר הגן - חלק א | נעים בחצר הגן - חלק ב | האם השתגעתי | ניהול כעסים במשפחה | מעבדות לחירות | הכל אודות תיבות פעילות | אוויר ואווירה בגן הילדים | פרידה, קליטה והסתגלות לגן בגיל הפעוט | פרידה והסתגלות | בין חינוך לאילוף | מאמרים בתחום התזונה לגיל הרך | פחמימות הדלק של הגוף | 5 כללים לתזונה נכונה והרגלי אכילה טובים | תזונה נכונה לך ולכל המשפחה | מזונות פלא | תזונה נכונה והרגלי אכילה טובים לכל המשפחה | צרכנות נכונה | צבעי מאכל- צבעי מחדל | תזונת ילדים- דפוסים והרגלים | טיפים- עודף משקל מתבגרים וילדים | יום הולדת חגיגה נחמדת | ספרות מקצועית | שאלות נפוצות | מן התקשורת | אתרים מומלצים | ספרים מומלצים | האקדמיה לגיל הרך | תוספות | תוספות 1 | מועדון לקוחות | חדשות | הנחיות לנרשמים | טפסים להורדה | מבחן לדוגמא | המלצות על הרצאות | המלצות על קורסים | בחירת מתנה לחג החנוכה | הכנה לראיון עבודה | ניוזלטר |           | צור קשר |