רעיונות לפעילויות בגן, לפי נושאים לראש השנה:

כולל עבודות יצירה, פעילויות הורים וילדים
 עריכת שולחן חגיגי בגן ועליו יהיו המאכלים הסמליים עם  דף מודפס ליד כל מאכל והסמל שהוא מסמל.
 
ניתן להזמין את ההורים למפגש בוקר ביום שישי לפני החג או באחד הערבים "מפגש ראש השנה".
במפגש זה ניתן לשלב שירה בציבור יחד עם המורה לריתמוסיקה / מנגנת של שירי ראש השנה ,תקיעה בשופר ,אכילת מאכלי החג (תפוח בדבש ,עוגות דבש, רימון וכו'). 
 
 הכנת אגרות ברכה יחד עם הילדים – ניתן להכין כרטיס ברכה מעוצב עם לוגו או סמל הגן ,הילדים יקשטו ויצבעו את הדף.
 
הגננת תשאל כל ילד באיזו ברכה הוא מעוניין לברך את אמא ובאיזו ברכה את אבא (אם יש אחים ואחיות והילד יודע את שמות האחים אפשר גם להוסיף אותם). הגננת תרשום את הברכות בשפה שהילד בירך (אותנטי) ותכניס את האיגרת למעטפה.המעטפות יישלחו להורים או בדואר או יימסרו לידי ההורים בערב החג.
 
 הכנת דפי צביעה עם סמלי החג – הילדים יקבלו דפי צביעה עם ציורים רלוונטים לחג:שופר ,תפוח ,צנצנת דבש ,רימון ,דג וכו'. הילדים יצבעו את הדפים ויקשטו אותם.

 
 כמו כן ניתן לתת לילדים להדביק מדבקות צבעוניות על גבי דפי הצביעה או להדביק פסיפס מניירות צבעוניים גזורים או גרגרי חול צבועים וכו'. את הדפים יש למרוח בצבע לפני הדבקת הניירות או החול הצבעוני.
 
בדף צביעה שמצויר עליו רימון ,לדוגמא,ניתן לגזור נייר בצבע אדום לפיסות קטנות ,לקמט אותן ולהדביקן על ציור הרימון באופן שזה נראה כמו רימון עם גרגרי רימון אדומים.

 תקיעה בשופר – ניתן לזמן רב מקומי מהמועצה הדתית המקומית או מאחד מבתי הכנסת או אחד ההורים או קרובי המשפחה (של הילדים או הצוות) לתקוע בשופר לפני הילדים בגן.
מומלץ לתת לילדים לגעת בשופר ולהעבירו בין הילדים לפני התקיעה כדי להפיג פחדים וחששות מקולו של השופר (לציין בפני הילדים שהשופר משמיע קולות "כמו חצוצרה...").
 
ניתן לרכוש שופרות מפלסטיק ולחלק לאחר התקיעה בשופר כדי שהילדים יקשרו בין התקיעה בשופר לשופר שקיבלו במתנה ואז החוויה נשארת בעוצמה גבוהה (זוכרים חוויות שנתקבלו בהן מתנות...).
 
 צילום ילדי הגן לקראת החג – ניתן לצלם את ילדי הגן (הבנים) כשכל אחד בנפרד עטוף בטלית ואוחז בשופר. ניתן לרכוש שופרות מפלסטיק באין שופר אמיתי. כל שעליכם לעשות הוא: להקליק כאן ולהיכנס לאינדקס נותני השרותים, בקטגוריית "ציוד לגנים..."
 
את הבנות ניתן לצלם במטפחת לראשן כשהן מדליקות נרות חג וסידור תפילה בידן. מומלץ לבצע סקר צלמים לפני הזמנת הצלם לגן ,לתאם מועד הגעת הצלם עד שבוע לפני הצילומים בגן (שלא ייווצר מצב של חוסר בצלם או חוסר תאום מוקדם מראש) ולתאם מועד להשלמת צילומים (לילדים שלא יצאו מצולמים כראוי או לילדים שהיו חסרים ביום הצילומים).
ניתן לחסוך עלויות על ידי רכש מצלמה דיגיטלית וצילום הילדים על ידי הגננת או הסייעת.
כמו כן ניתן להעלות את התמונות לאלבום התמונות באתר האינטרנט של הגן ולעדכן את ההורים בהתאם.
 
 שקית / קופסת משאלות לראש השנה – ניתן להכין שקיות צבעוניות מנייר או שקיות ניילון רגילות או קופסאות שנקשט ובהן נשים את פתקי המשאלות של כל ילד.

 פאזל לראש השנה – ניתן להכין ציור גדול של אחד הסמלים הקשורים לחג (תפוח בדבש,שופר וכו') ,לצבוע אותו או צילום במצלמה – לצלם אחד מסמלי הגן ולהדביק על קרטון ,לאחר מכן לגזור למספר חלקים כדי שהילדים יוכלו לשחק ולחבר חזרה את התמונה כפאזל.
כמובן שניתן לצלם את הילדים בגן בפעילות חיבור פאזלים לראש השנה ולהעלות לאתר הגן באינטרנט.
 
 תערוכת שופרות – ניתן לנסות להשיג תצלומים או תמונות של סוגי שופרות ולהציג באמצעות תערוכה.
 
 רעיון קצת מורכב יותר לנסות ולהשיג מספר שופרות אמיתיים מסוגים שונים והדגמה על ידי רב או אחד ההורים של תקיעה בכל אחד מסוגי השופרות שהושגו.
 
 שילוב משפחות הילדים בפעילות "מאכלים וסמלים לחג" - אפשר להכין דף הפעלה ולשלוח להורים ובו בקשה לרשום אלו מאכלים נהוג לאכול במשפחה בחג ומה מסמל כל מאכל.

בדף שיוחזר לגן כשהוא מלא בפרטים ,יירשמו שמות ההורים והילד והגננת או הסייעת תעבור על הדפים יחד עםהילדים ותקריא מה כל משפחה רשמה.
 
אופציה רחבה יותר היא בקשה להורים לשלוח עם הילד חלק מהסמלים ולהכין תערוכה או פינה עם סמלי החג כאשר בפינה יהיו גם סמלים יחודיים ושם ההורים או הסבא וסבתא ששלחו את הסמלים.
 
 
לימוד נושאים באמצעות סמלי החג
 
בכל חג אפשר לנצל זאת ללמד את הילדים טעמים שונים: מתוק ,מר ,מלוח ,חמוץ.
 
ניתן לשאול את הילדים לאילו מאכלים יש את הטעמים הנ"ל ולפתח את הנושא הנלמד.
 
נושא הדבש
 
ניתן ללימוד והמחשה באמצעות ביקור בקיבוץ / מושב  קרוב בו מתבצע תהליך יצירת הדבש.הילדים יחוו את חווית תהליך יצירת הדבש מהדבורה ועד יצירת הדבש.
ניתן לתת לילדים לשחק ולהתחפש לדבורים השותים צוף מבקבוק באמצעות קשית וברקע להשמיע שיר הקשור לדבורים / כוורת/ דבש.
 
תחפושת לדבורה ניתן לייצר באמצעות בריסטול (כנפי דבורה) או מטפחת קשורה בצורת פרפר וכו'.
 
נושא "הדואר"
את כתיבת אגרות הברכה ניתן לנצל ולתעל ללימוד,ניתן לתאם עם רשות הדואר את הגעת הילדים לסניף הדואר הקרוב לגן ושם יחוו את תהליך העברת הדואר כולל ביול ,מיון ומשלוח הדואר באמצעות דוורים או להזמין שליח דואר שיגיע עם שק דואר לגן ויספר על עבודתו.
 
אפשר גם להכין בגן תיבת דואר מבריסטול בצורת גליל ותיבה צבועה בצבע אדום או להדביק עליה נייר אדום עם פתח מלמעלה ,כל ילד ישלשל את איגרת הברכה שהכין לתוך התיבה.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

דף הבית | רקע כללי - מן המקורות | מושגים | סרטונים | פעילויות לגן | משירי החג | שנה חדשה מאת ליאורה שלזינגר | נשיקה בכיס מאת ליאורה שלזינגר | אמרי שפר | קבצים להורדה | קבצים להורדה | קישורים | חדשות | נותני שרותים | רעיונות שלכם |